Recenze - Znak (2013)

16. července 2013 v 17:15 | marky-tánka |  About me
RECENZE - EWA FARNA - ZNAK (7.6./15.7.2013)
Šestého června se objevila na YouTube ukázka nového singlu v polštině - Znak. Je to úplně nová písnička od září 2011, kdy Ewa na svém narozeninovém koncertě uvedla novou "dospělou" verzi sebe sama v Sama sobě:). Rocková, povedená melodie bubeníka Lukáše Havlíka s textem Ewy a Tomáše Kluse o touze vládnout svému životu a tušení, že dá se to zvládnout. Přesně taková píseň, kterou bychom čekali.

V dubnu a březnu sama Ewa nahrála svoje hudební pokusy na YouTube - velmi rockový kus s provozním názvem I don´t want to cry a jedna přímo rodící se pod prsty kapely ve studiu. V rozhovoru před koncertem 4.5. v Brzegu zaznělo pár taktů nostalgické "Something at all can you open again" a nějaký zapálený fanda zvěčnil další kus přímo na koncertě - metal, dubstep a šílené varhany. Nářez bořící baráky.

Nový singl měl zaznít první v češtině 2.6. naživo v superfinále Superstar na Nově - ale bohužel hlasivky nebyly v kondici a velká premiéra se nekonala. Polská verze tudíž spatřila světlo světa dříve - 7.6. na radiu Eska a o den později na SOPOT TOP TRENDY. Ani do dnešního dne, 15.7.2013, ale nebyla zveřejněna česká verze.

První ukázka na YouTube neměla ani minutu a nebyla zvukově čistá, proto mě zmátla, myslela jsem, že jí hrají jen živé nástroje. Každopádně první poslech celé studiové verze byl jedno velké WTF! Rapující Černoch, trubky, hodně letní pojetí, djovské "šoupání" deskami… Kde je rock? Na to jsme byli zvyklí, a proto jsme utrpěli šok, ačkoliv Ewa upozorňovala, že to nebude druhá Ewakuacja ani Cicho. Toto snad ale nečekal nikdo. Původně jsem myslela, že píseň bude v duchu tropických písní a la devadesátky. To by se Ewa trefila do "žánrové díry" na trhu - v mezích tropickou a moderní Ameriku u nás nikdo nehraje. Nakonec to dopadlo trošku jinak a ze začátku to pro mě bylo trošku nestravitelné.

NOVÁ DIMENZE EWY

Předehra je velmi nezvyklá, celkem mě vyděsila kvůli výše popsaným prvkům, bez Černocha by se obešla. Těsně před slokou si mini sólíčko střihne kytara. Sloka je velmi dobrá, šmrnc jí dávají hlavně trumpety a saxíky, bass má zajímavou linku v zajímavém zvuku. Ewa si s ní hraje, "o ou" se hodí. Možná by ale více vynikla v angličtině, ve které možná byla i napsaná. Autorství si připisuje Ewa ve spolupráci s Leškem Wronkou a Marcusem Tranem.

Přechod k refrénu je takový divný, myslím větu (coś dziwnego dzieje sie), je taková nejistá a nevýrazně zazpívaná. Mám ale takový dojem, že ve verzi zveřejněné MagicRecords se objevují nuance.

Refrén je melodicky táhlý, velký rozdíl oproti sloce, ale celkem chytlavý. V dlouhých tónech zpěvu na živo chybí nějaká hudební výplň, kterou ve studiovce obstarávají hutné klávesy. Na živo ale refrén představuje slabinu písně, kdy vás hlavně nadchne Ewin perfektní skok v "nie chce ucieć stad". Co se mi na studiové verzi zajídá, je jeho totální elektropopovost. Na živo zní o dost zajímavěji. Trumpety, které do písně zakomponovat byl nápad k nezaplacení, se kamsi poděly.

KDYBY V PÍSNI TRUMPETY A SAXÍKY NEZNĚLY A SLOKA NEBYLA TAK POVEDENÁ, REFRÉN BY Z PÍSNĚ UDĚLAL JEN DALŠÍ (I KDYŽ O DOST ORIGINÁLNĚJŠÍ) ELEKTROPOPOVÉ HOVÍNKO.

Zkrátka zde to na mě působí, jako by se Ewa podbízela průměrnému posluchači. To se jí ale ve finále může vyplatit, protože na tento aktuální žánr hodně lidí letí. A pokud se písně chytnou radia, je úspěch zaručen a letní hit na světě. Ewa ještě nikdy nepřišla s tak "radio friendly" songem. Pak by se teoreticky mohla vytasit i s žánrově rozmanitější deskou a noví posluchači by se mohli chytit i na ni. Zkrátka, Ewa vydělává hodně lidem, kteří mají do její práce co kecat.

DO ČEHO EWU NA DESCE VYDAVATELSTVÍ JEŠTĚ DOTLAČILO (když jí zakázalo některé písně)???

Ewa působila velmi kontroverzně v Superstar na castinzích, co jí v podstatě zlomilo vaz. Haló efekt, kdy publikum podlehlo prvnímu dojmu, už pak nezvrátila ani rozumným vystupováním. Ale zkrátka jí neplatili za přikyvování a nudění (se). Navíc je Ewa zvyklá bavit, což pro ni představuje nutnost, a pravděpodobně cítila tu povinnost "jednat". Chudáka Ewu ale málo kdo chápal, co se týče jejího smyslu pro humor. Proto těžko říct, jestli víc lidí přitáhla nebo odradila. Další rána v podobě úplně jiné Ewy i po hudební stránce by teoreticky mohla být smrtelná. Přinejmenším je jisté, že se obmění složení fanoušků. Ta "pravá" základna zůstane nejspíš věrná, jde o ty nové nebo potenciální, na které udělá dojem nová hudba Ewy. Chytí se ti a udrží?

Silný okamžik je v mezihře, kdy přichází zklidnění a Ewa nesměle přizvukuje. Pokud přitisknete sluchátka k uším, uslyšíte i zajímavé detaily v podobě sborů a v refrénu ještě bubnů. Na konci posledního refrénu je gradace s dechovými nástroji "třešinkou na dortu."

Přes svou odlišnost mají Ewiny dvě poslední písně něco společného - obě jsou sebestředně o Ewě. Ewa zkrátka žije nabitý život, je plná dojmů, ze kterých se potřebuje vypsat. Žádná píseň se společenským přesahem (jako např. Kdo víc dá, Obrazová víla). Nový singl ale je tak metaforický, že si ho fanoušek může interpretovat tisíci způsoby, na rozdíl od přímočaré Sama sobě. Česká verze dosud není známá, každopádně 17.7.2013 se ve Varšavě bude natáčet klip, přinejmenším k polské mutaci. Další podobnost je poněkud mdlý, do ztracena vyznívající poslední tón, který navíc ve Znaku představuje intonační past.

Zkrátka, Ewa se vyvíjí, to musíme přijmout. Můžeme být rádi aspoň za ten singl, který v podstatě není špatný, ale šokující, jde o zvyk a přivyknutí na nový styl Ewy. Původní marketingový tah bohužel nevyšel - vydat desku do prázdnin. Ewa by tak skloubila porotcování a dělání promo novému dílku. Zdržely to ale nehotové texty k písním. A o čem je vůbec tato píseň?

Znak znamená v překladu znamení, znak. Ewa zpívá o setkání s tančícími botami, které jí dávají znamení, aby změnila svůj způsob života, aby si užívala života a tančila do morku kostí. Ewa botám podlehne, naučí se v nich chodit a převládne pozitivní pohled a pocity štěstí nad možností žít takový život, který vnímá jako svůj znak, něco pro ni typického, a kterým tančí s chutí a vyzývá nás, abychom ho tančili s ní (jestli to správně chápu). Proto, co dodat. TANČEME S EWOU.

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.